Personligt

Det finns dagar då jag vill skrika av lycka, det finns dagar jag vill gråta av sorg.

Denna blogg startade en resa en resa som skulle bli helt underbar, men på samma sätt som den blev kanon blev den även ett forum för folk men olika åsikter.
Självklart behöver inte alla tycka som jag och det är jag bara glad för att alla inte gör.

Men om jag hamnar på en sida som jag inte tycker om, vilket händer i syber rymden då den är så stor, gnäller jag inte och trycker ner den personen bara för att jag inte gillar det den gör.

Idag vaknade jag på ett underbart humör vi har släkt ifrån sthlm på besök vi har marknad här bäddat för en toppendag med dom man håller närmast.

Men när jag kommer hem här idag möts jag av folk som skriver elaka saker  saker som är så onödigt att ens yttra sej om.

Jag har förstått att ha en blogg som många läser öppnar vissa dörrar för olika åsikter, men jag vet inte hur jag som person ska lära mej att inte ta åt mej inte bli ledsen.
I skrivande stund rullar tårar ner för mina kinder och jag vet egentligen inte vad jag ska skriva.

Jag ska ha den roligaste perioden i mitt liv nu inte behöva vara ledsen för att folk trycker ner mej och anklagar mej för saker som inte är sant m.m

Ne jag ska leka med mina söta barn nu och ta vara på de som ligger mej närmast hjärtat, är inte så lätt baar att få ur allt elakt ur huvudet hur gör man för att lyckas med det??


Tänk när detta året är slut

Har även bröllopsbloggen nått sitt slut, de kommer vara ett intensivt år med mycket av minnen som jag kommer värdesätta hela mitt liv.
Ja tänk nu lever jag en av dom roligaste perioderna i mitt liv!

Men jag vill inte att bröllopsbloggen ska gå i graven med mej.
Nu när jag varit på förskolan och lekt fick jag ännu en av mina tokiga idéer.
Varför inte när jag är klar med mitt bröllop och mina drömmar låta denna blogg gå vidare till nästa somsöker lyckan om ett bröllop.
Och på så sätt låta den leva kvar, sen man kan starta Under Arkiv fliken olika namn som när jag är klar finns det en kategori med Tess Bröllop där kan alla gå in och läsa om hur denna blogg kom till vad som hände och hur den utvecklades till vart den då befinner sej.

Och på så vis kanske uppfylla flera personers önskemål om ett bröllop.

Va tror ni om det?

Jag tänkte att alla ni som är intresserade av att faktiskt fortsätta att utvecka denna blogg, låta den leva vidare efter mej, efter vårat bröllop efter jag berättat om vårt oförglömliga ögonblick.

Hör av dej lämna en kommentar klart vi ska hålla den levandes denna resa har bara börjat inte vill vi att den ska ha ett slut!?

Sambon

Och jag satt uppe halva natten igår med en hemlig planering, vet att endel vänner och familj även kikar in här ibland så vissa saker kan vi ju inte avslöja riktigt ännu.
Men känner mej väldigt trött och jag kan intyga att detta kommer bli en suprice ni sent glömmer!

Att planera ett bröllop är sjukt kul, men shit va mycker de är man ska tänka på.
Och  jag som i vänliga fall är mera elle mindre ett kontroll freak kan tänka mej nu.
Hoppas ja inte slutar som en Bridezilla som dom är i tv serien...

Prästen ringde nu och den 17/8 Kl:18.00 är det vigselsamtal.
Så måste få iväg hindersprövningen så den är klar.
(Som ja inte hade en aning om att man va tvungen att göra!)

Så om ni är flera i giftastankar och inte vet vad det är här har ni förklaringen till vad det är.


Hindersprövning

Hindersprövningen har tagit över lysningens juridiska betydelse. Hindersprövningen är till för att undersöka att inga hinder för äktenskapet finns.

I hindersprövningen får man intyga att man inte är nära släkt, redan är gift eller registrerad partner med någon.
Man måste också ange om man har varit gift tidigare och om så är fallet hur många gånger. Om man är under 18 år måste man ha särskild dispens från länsstyrelsen.

Hindersprövning och val av efternamn

Blankett om hindersprövning och anmälan om efternamn erhålls från skatteverket eller allmän försäkringskassa. Du kan också beställa blankett (SKV 7680) via skatteverket.

Hindersprövningen fylls i gemensamt och lämnas till skatteverket eller skickas in bevittnad av två andra personer.
Anmälan om efternamn kan skickas in samtidigt som hindersprövningen, den kan även lämnas vid ett senare tillfälle direkt till vigselförrättaren, dock senast i samband med vigselceremonin.
Om det inte finns några hinder för giftemål skickar skatteverket "Intyg om hindersprövning" och "Intyg om vigsel". Hindersprövningsintyget gäller i 4 månader. Dessa intyg ges till vigselförrättaren för att vara underlag till protokoll och vigselbevis. Efter vigseln får paret vigselbevis eller utdrag ur vigselprotokollet. Vigselförrättaren underrättar sedan skatteverket om vigseln.

Jag vill inte dansa vals

Ne jag vill verkligen inte det ,har du  sett thriller inlägget lite längre ner i bloggen?
kanske får bli ett sånt eller kan vi va så här vågade?!
skulle ju bli en party höjare eller vad tror ni?


Flera lekar



Lekar till festen.

Uppdrag under tallriken:
Det här är en rolig "lek" som jag bara måste testa på någon fest. Den verkar otroligt rolig och den har vi Mia Karlsson att tacka för.

Detta är extra kul om man är många på festen.
Alla får var sitt uppdrag, till exempel under tallriken vid måltiden. Uppdragen ska vara lite annorlunda, som "torka din bordsgranne om munnen då och då", "ta mat från din bordsgrannes tallrik då och då", "avbryt och berätta om din semester ofta", "rapa högt och ljudligt", "säg att det här var det värsta du ätit", "skåla för sommaren ofta" "kommentera en och samma tavla då och då", "sträck dig över bordet efter mat så att det stör" osv. Man kan hitta på hur mycket som helst, och om alla är med på noterna så blir det jättekul!


samtalet på bröllopsnatten:
Här är en lek som är rolig att utsätta ett nygift par för.
Paret visas ut i angränsande rum medan övriga festdeltagare informeras om att det samtal som kommer att utspela sig är det samtal som paret fört på bröllopsnatten. Det ovetande paret får komma in igen, sätta sig rygg mot rygg på golvet och helst då i "strumplästen" så att det blir lite halt under fötterna. Paret krokar armarna om varandra och uppmanas nu att med gemensamma krafter resa sig och att de ska underlätta för sig genom att instruera och prata med varandra.
Samtalet brukar låta ungefär så här: - Ta i nu! Om jag sätter i hälarna och du skjuter på så ... o.s.v. Då de lyckats ta sig upp vilket inte alltid är så lätt berättar man vad de nyss delgett åskådarna. Det blir mycket skratt och det nygifta paret brukar bli roat generade efteråt när de förstår vad det hela gått ut på.

Hoppas dessa lekar kan roa dig och andra precis som de roat oss vid många glada fester.
Hälsningar Ann Andersson i Malmö


Hitta brudgummens ben / Brudens näsa

En rätt vanlig lek på bröllop - men alltid lika rolig - är att bruden med förbundna ögon ska hitta brudgummens ben. Bind för brudens ögon med en sjal. Ta fram fem herrar plus brudgummen och be dem ställa sig på stolar med sina byxben uppdragna.

Bruden ska sedan känna sig fram vilka ben som tillhör brudgummen.


Omvänt kan man låta 5 damer plus bruden ställa sig på rad, sedan ska brudgummen med förbundna ögon lista ut vilken näsa som tillhör hans fru.

Anna-Lena: Dela på ett A4-papper och lägg det under tallriken tillsammans med en blyertspenna (får man många för några få kronor hos IKEA). Efter middagen får bröllopsgästerna rita av den de sitter mittemot. De får skriva vem som ritat och vem de ritat av. Ha sedan någon som går runt och fotograferar alla. Det är garanterat så att alla börjar prata med varandra och det lockar fram många skratt. Kul minne att sätta i bröllopsalbumet sedan med teckningen brevid den riktiga bilden. Dra sedan en fotostatkopia på teckningen och skicka med till gästerna när ni skickar tackkortet, det uppskattas av de allra flesta.


Cecilia Nilsson: Ta efter en fin dansk tradition som spex på bröllopet. Varje gång bruden går på toaletten eller av annan anledning lämnar rummet ger sig alla tjejer på festen av för att ge brudgummen en puss, detsamma sker för bruden om brudgummen går. Ger klart positiva reaktioner. Tips 2: En annan dansk sed är att man som gäst med skeden eller annat bestick knackar i tallriken får brudparet att resa sig upp på stolarna för att ge varandra en puss, detta sker under hela middagen. Tips 3: Innan brudparet lämnar festen ska brudgummens strumpor och slips klippas sönder, och brudens slöja råkar ut för samma öde. Tips 4: Har ni udda ideér om vad som ska hända under bröllopet, skriv upp dem i ett häfte och dela ut dem innan middagen.

Maria Zettergren: Bind för ögonen på brudgummen. Låt honom med enbart tänderna leta sig fram under brudens kjol för att bara med tänderna dra ner strumpebandet och kasta det bakåt (med händerna förstås) till alla ogifta manliga gäster för att se vem härnäst kommer att gifta sig. 2:a tipset: Låt bruden ta av den lilla rosen/buketten på brudgummens rockslag och sedan över axeln kasta den mot alla de ogifta kvinnliga gästerna, för att härnäst se vem som blir gift. Det här istället för att kasta den stora buketten som man väl oftast vill vara rädd om. Dessa bägge saker skedde på ett bröllop vi var på. Jag fick ta emot rosen och min fästman tog emot strumpebandet så vi får väl se om det blir vi som gifter oss nästa gång!

Utan signatur:Tavla till brudparet. Låt gästerna göra en tavla till brudparet under fördrinken! Lägg ut ansvaret för detta på ett par kompisar. Be dem inhandla en stor tavelduk, färger (vattenlösliga), förkläden och penslar. Under fördrinken berättar de att alla bör bidra med sin tolkning av ett visst tema, t ex livets väg. Detta blir sedan en personlig tavla som brudparet får som minne av sin stora dag.



Pratat Med Hellkes

Johan på hellkers ringar har jag precis avslutat ett telefonsamtal med.
Han ska sponsra med Ringar till bröllopet.

Inte nog med att deras hemsida är helt underbar med en liten blogg om deras nyheter samt lite om kändisar och deras ringval m.m

Vi har nu diskuterat fram oss till en ring, och nu sitter jag här och är stum av lycka.
Johan sa att jag kunde få denna ring


Om Hellkes Ringar

Företaget Hellkes Ringar är ett familjeföretag i tredje generation som startades redan 1927 av deras morföräldrar.
Det började med en Butik i Helsingborg som sedan utökades med ytterligare två, en till i Helsingborg och en i Ängelholm. Deras butiker har alltid haft stort fokus på vigselringar och förlovningsringar. Nu har dom valt att satsa på internet istället, där dom kan hålla riktigt konkurrenskraftiga priser och samtidigt ge samma goda service som våra butiker var kända för. Men istället för att gå in i en butik kan ni nu nå dem här på hemsidan och se alla våra vigselringar och förlovningsringar.

Ibland kan det vara viktigt att få sitta ner och känna sig för lite, det vet vi. Så kom och besök oss! Vi har showroom på vackra Hotell Mollberg mitt i centrala i Helsingborg. Lördagar 11.00-13.00.
Alltid tidsbokning via Hellkes.se!

Johan och Caroline Hellke
Johan & Caroline Hellke

Vi har det största sortimentet av vigselringar och förlovningsringar på nätet! Nu ger vi även alla våra kunder gratis försäkring på alla våra ringar!


Från punkt A till punkt Ö

På 30 sekunder.
Inte nog med att va 3 barns mamma som gör att tiden rusar förbi.
Så planerar man detta som par i vanliga fall gör på 6-12 månader.
Ja nu ska jag iväg och kolla en lokal till, sista lokalen sen till tryckeriet för att lämna in program/inbjudningar.
Ska bli så skönt att få iväg dom så man vet att man kan slappna av lite, har varit hektiska 14 dagar.
Återkommer lite senare.

Lek på bröllop

Kul på bröllop

Från Eva Erkers kommer denna otroligt roliga lek som passar kanon på ett bröllop. Några lekte den med Eva och hennes man på deras bröllop och gissa om taket höll på att lyfta när sanningen avslöjades.

1 st lakan med 3 st munstora hål i ansiktshöjd spännes upp i t ex en bred
dörröppning.
Lekledaren ber bruden ta med två väninnor och gå bakom skynket. Brudgummen och alla gäster är hela tiden medveten om vad som händer (tror de).
Brudgummen ska nu pussa 3 st munnar genom hålen och gissa vilken som är hans fru.
Det är bara det att i förväg så har 3 st manliga gäster övertalats att
ställa upp som statister. Smyg ut dem ett tag i förväg och måla gärna på dem
lite läppstift för att göra dem mera "kvinnliga".
Till slut så kräver lekledaren att brudgummen måste välja en av munnarna.
Skynket tas bort - och där står killarna!
Gissa om brudgummen blev snopen?! Han började förgäves förklara att han tog
den som hade minst skäggväxt!!!




Sara

Detta är saras blogg ni ser här över, hon driver Make up store i kalmar, en tjej som har sminkat  mej tidigare i fotosammanhang tex: dessa 3 bilder.




Som ni ser är hon en Grym make up artist.

Jag frågade om hon kunde hjälpa till att sminka mej på vår stora dag och självklart ställde hon upp.
Tack Sara du är guld värd!


Åsa på Hello Sugar

Åsa driver sedan några månader tillbaka bloggen Hello Sugar, en webbsida dedikerad till cupcakes och vackra handgjorda dekorationer. Bakning har varit hennes stora passion sedan barnsben och intresset för cupcakes väcktes i USA, där hon bott de senaste åren. Hon har nu nyligen flyttat hem till Sverige och är på gång att öppna Stockholms första cupcake-bageri. Man kan redan nu kontakta henne på [email protected] för att boka sin beställning för t ex bröllop, dop eller kalas.


Åsa ska bidra med cupcakes till vårt bröllop och jag är väldigt tacksam för att hon ställer upp kika på hennes fina skapelser.


(klicka på bilden för att komma till hennes blogg)

Lekar

Jag vill ha in någon lek i programmet, något som man alla får göra när dom sitter och bläddrar i programmet.
Men som senare på kvällen får konsekvenser på hur man svarat.
Tänkte det kunde vara lite kul.

Jag vet hur jag villha det men kommer INTE på något upplägg så om du haft någon lek berätta om den annars ge tips på hur jag kan få ihop det..

Idag börjar

Hårdträningen, har gått 1,5 mil med barnvagnen idag, känner mej DÖD.
Men va gör man inte för att se snygg ut på stora dagen?
Ska ta mått på mej här ikväll och lägga ut så får vi se hur flitig jag lyckas vara tills den STORA dagen.
Idag har jag talat med tidningen, Tjejen som gjorde en artikel på min andra blogg ringde och intervjuade mej om
Bröllopsbloggen hon frågade lite om hur jag kom på detta, vad jag tycker om att bli offentlig med detta sammanhang
jag sa bara att jag tycke att jag älskar er alla som ställt upp att jag kommer vara er evigt tacksam.
kommer lägga upp länk till artikeln när den kommer...


Musik

Är fixad, Ringde precis upp Peter en Dj som jag talade med i slutet på förra veckan och han ställer upp och spelar.
SÅ BRA



Ångerst!

Skulle haft vännerna över och planerat de sista på programmet, men jag har somnat.
SUCK shit
Åh vet att jag har tid till det MEN jag vill haft de gjort hade varit så skönt slippa tänka på det och få skicka ut inbjudningar.
Hoppas ja kanske kan fixa det i morgon ändå har så mycket att göra!

Den som kommit på hur man klonar sej, va mamma hinna med att blogga 2 stycken bloggar planera bröllop.


Egentid ör verkligen överkattat NU
Men ska inte gnälla verkligen inte tolka det inte som så är så glad för att alla ni finns och ställer upp gör detta möjligt för mej

Nattens Slit

Blev ett preliminärt bröllopsprogram, ikväll kommer Jocke och Joanna vi ska gå igenom allt omkring menyn, se om vi är nöjda.
I morgon ska jag ringa och boka lokal,byta tid på bröllopet, se om Dj:n ställde upp mycke viktigt på G i morgon.
torsdag ska vi ha möte med påskallaviks gästgiveri som ev kan ta sej an en 2 rätters åt oss...




Det ska in flera sidor i häftet, en med lite kort info om mej som liten och Richard som liten och hur vi blev 2.
Ska även in en sida med en lek av något slag tänkte jag, vet inte vad jag vill ännu men ni som har något tips i bakfickan hojta till.

Är det något jag glömt i programmet?



Är så trött

har suttit sen 19.00 och styrt med preliminär meny, inser att bröllopet är bokat för sent måste bokas om till 15.00 för att inte middag och sånger, tal ska ta ända till natten.
så på måndag blir det ringa till prästen och flytta till 15.00.

Är så mycket att tänka på då vi håller i allt du får tänka mat tider tal tider sång tider allt måste ha en ca uppfattning så du vet vart man hamnar i slutänden...

Men nu kallar min goa härliga säng...

GOD NATT

Va jag drömmer

Inte nog med att jag konstant har bröllopet i bakhuvudet och går och dagdrömmer, mini planerar med mej själv.
Varje natt drömmer jag om det med, inatt hade vi wedding revarsal med en massa okända människor.
Jag viskade till Richard i drömmen vilka är dom?
han i sin tur vänder sej  till sin mamma och frågar vilken släkt det var.
Aidi tittade frågande tillbaka och sa är inte det era vänner vilka är dom då?
Vi hade råkat ut för bröllopssnyltare, ni vet sådana som kommer när man bjudit en massa folk bara för att få fri käk etc.
Sen vaknade jag så hur vi tog tag i det kan man ju undra...


Vi satt ju är och knåpade och planerade för fullt igår och jag har skrivit ut en  mall på hur jag vill att vårat bröllopskort ska va.
Gud va mycket info som ska in, ev allergier, vart man kan bo vem toastmaster är vart de kommer hålla hus etc.
Men tror de e klart nu är det bara att lämna det till tryckeriet.
Så nu är det program som ska fixas, ni som kikar in här som redan gift er lämna gärna tips på visor, roliga cita, dikter.
Vi ska göra hela programet här nu på ett par dagar hoppas vi med.


Catering började jag ringa runt lite igår, märks att vi är ute i sista sekunden då många redan varit bokade.
Jag hoppas verkligen att vi hittar någon här i början på nästa vecka, vi måste ju ha mat.


http://afrikaslilja.files.wordpress.com/2009/01/brollop.jpg


Pju

Vilken dag, har suttit här med min tärna och bokat kyrka nu blir det 09 09 09 i Döderhults K:A Oskarshamn.
Vi har spånat på meny, inbjudninskort, program etc.
Fått mycket gjort, ev bokat upp Dj, Wåhlin produktion Ab ska trycka upp menyer samt programkort åt oss.
Kan inte annat än tacka så hemskt mycket för erat stöd i detta!


Nu är best man tärna toast master fixat.

JA idag drar det igång.
Nu är det ju bokat.

NU, nu smäller det

Idag ska kyrka bokas, vi ska kolla om det finns möjlighet att få var på fredriksbergs herrgård här i Oskarshamn.

Min tärna kommer hit idag och ska hjälpa mej med alla bestyr och skriva listor på att som ska planeras...

Tänk förvandlingen börjar på stort idag!

http://www.oskarshamn.se/ImageVault/Images/id_1290/conversionFormat_22/scope_12/webSafe_1/ImageVaultHandler.aspx



Jag har haft en

Välbehövlig dag med familjen idag, sluppit alla planeringar INTE varit alls vid datorn,
Njutit av min sambo och mina barn...

Jag har varit utsatt för intrång i min dator, någon som vill sabba denna idé..
Jag vet att det alltid finns konstiga människor, människor som inte vill unna någon annan lycka eller framgång.

OM du fått något meddelande här ifrån som du inte riktigt förstår dej på tveka inte och fråga om det verkligen va från Bröllopsbloggen det kom!

kommer uppdatera er mera underkvällen men ska ner till grannen och grilla, njuta lite

kram på er



Hmm...

Har förstått att den hjälp jag fått gått lite över styr!
Visst jag har bett om er hjälp att kanske bidra med en länkning så flera av alla er underbara människor i bloggosfärden hittar hit..
Men DU som spammar mej med meddelande över allt..
Snälla sluta med det folk börjar bli arga på att "jag" gör det!
Jag hoppas självklart på att synas men i ett possitivt sätt, detta är en dröm som för mej som jag hoppas på
SÅ snälla om du vill hjälpa mej gör det på ett POSSITIVT sätt
...


Uppföljning: en data tekninker ska kolla igenom vart det är som pågår.. har blivit hackad och alla ni som får kommetarer här ifrån står det inte att dom är ifrån Tess trött tokig morsa ! DÅ är dom inte ifrån mej....

Fotograf bokad

Idag är jag lite extra glad, kommer sväva på molen  lite utöver de vanliga idag.
Min forograf är kirrad till bröllopet och det är ingen mindre än Emelie Ohlsson.
Vilka bilder jag kommer att få!
Om ni går in på hennes hemsida HÄR så får nu se hur duktig hon är:)


Slottet var uppbokade 09 09 09, så blir nog att tänka om där, så nu vill ja ha tips på ett vackert stället att gifta mej på!



            

Tänk

Vad mycket hjälpsamma människor samt företag det finns, ni är alla guld varda och tillsammans lyckas vi.
Igår mailade jag till Kalmar slott hoppas på att få ha mitt bröllop i deras fina lokaler.
Va där på bröllop när jag va liten och det va väldigt vackert, hoppas verkligen på dom
.
http://www.kalmarslott.kalmar.se/ImageVault/Images/width_528/compressionQuality_0/scope_128/conversionFormatType_WebSafe/filename_xtlzRljg_-8AV-nGyMn1.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx

Tänk att få vackra bröllops bilder där ifrån, vilket minne

.
Interiörbild från slottskyrkan på Kalmar slott
 
En väldigt vacker kyrka

Hade ett telesamtal med Johan Hellke igår som driver en helt underbar webbshop med vigsel, förlovningsringar, väntar in mail ifrån dom med lite olika ringar  hoppas vi kan komma överens om något.



Idag kommer

Jag sitta endel i telefon har 4 företag som vill att jag ska ringa, tänkte även ringa och prata med prästen berätta om vår tokiga idé och sen får man väl preliminärboka så man vet med set att vi har tid IFALL detta nu blir av.
Ett par vänner till oss fråga Richard igår när tänkte du berätta om bröllopet, Richard svara mest att han vet inte...
Vi vet ju själva inte om detta kommer att genomföras ännu, allt måste ju stämma och bokas i minsta deltalj.
Så vänner och familj om ni trillar in här OM detta kommer genomföras kommer ni få veta det  när inbjudningskorten kommer :)


När jag va liten hade jag Michael Jackson som min all time favorite, så vi får väl inte ta någon traditionell bröllopsdans :)


Bäras över tröskeln

Igår kväll utspelades det ett roligt scenario här hemma, vi sitter och tittar på tv:n jag är så trött (somnar som vanligt)
Richard väcker upp mej och säger kom jag bär dej inte till sängen love.
Jag fnissar till och säger ne de orkar inte du, jo hopp upp nu den korta vägen till sovrummet blir en skratt kombinerat med hålla på att ramla kamp.Men han tar sej in och slänger ner mej på sängen,- ahhhhööö hur fan ska jag lyckas bära dej säger han.
Vi skrattar hysteriskt bägge 2, men ja ska ju banta ner mej lite skrattar jag och du skulle ju börja på gymet nästa vecka!
Hehe kanske ska oroa mej mera för att överleva tröskeln scenen :-p
satt och googlade lite på innebörden men tröskeln och hittade detta.

(kanske inte gör så mycket om det går åt skogen med tröskeln då vi har våra barn )

Bröllopsnatten

Bara ni två – på tu man hand – och nygifta.

Plötsligt är allt över och det känns smått overkligt. Ni är faktiskt gifta med varandra......

Det enda som nu återstår är bröllopsnatten! Ni har kanske bokat bröllopssviten på annan plats. Att majestätiskt svepa in på ett tjusigt hotell iförd sina bröllopskläder, till hotellgästernas förtjusning, är ett tillfälle i livet som man aldrig kommer att glömma.

Men kom ihåg att ta med ”normala” kläder för morgondagen och kanske också morgongåvan till din äkta häft – gäller brud som brudgum!

Så var det ju det här med tröskeln ......

Tröskeln har alltid varit mycket starkt symboliskt laddad och ska behandlas med stor respekt. Speciellt viktigt är detta för de nygifta, annars väntar barnlöshet! Det är alltså viktigt att ta sig över tröskeln på ett korrekt sätt

Om ni är skrockfulla, kom ihåg att:

  • gå in med högerfoten först
  • bruden ska bäras över tröskeln
  • stoppa skor under kuddarna
  • somna inte

Nu för tiden är det äktenskapliga samlivet något som sker bakom stängd dörr och bara berör de inblandade. Annat var det förr, då brudens och brudgummens första natt tillsammans var en offentlig angelägenhet och ett skådespel. Anledningen var att äktenskap förr inte hade så mycket med kärlek att göra, utan oftast var en fråga om att stärka sin makt. Speciellt viktigt var detta bland de mer besuttna i samhället.

När dansen och bröllopsfesten var slut vidtog ”sängledningen”.  Brudparet leds in i sängkammaren av bröllopsgästerna, som hjälper dem med avklädningen och ser till att de kommer till sängs. Prästerskapet försökte stoppa denna sed, som de ansåg omoralisk. De lyckades inte med detta och istället omvandlades den till en kyrklig ceremoni med en präst närvarande. Han välsignade och förmanade brudparet där de låg i sängen, samt bad Herren bevara dem från äktenskapsdjävulen – Asmodeus. När bröllopsgästerna, efter dans runt sängen äntligen lämnade brudparet, ansågs äktenskapet giltigt.

Även hovet brukade sängledning. Det kan man se på en tavla som föreställer Karl X Gustav och hans nyblivna hustru Hedvig Eleonora, där de ligger i en säng på Stockholms slott med bröllopsgäster runt omkring.

Enligt gammal tro fick inte brudparet falla i sömn den här natten, då skulle äktenskapet bli barnlöst. För att undvika att de somnade brukade bröllopsgästerna föra oväsen utanför deras dörr.

Tillsammans som man och hustru ser ni morgondagen gry i ett romantiskt skimmer.

 

 

Nu länkningr börjar trilla in och jag sitte på kvällstid när jag har tid och pillar med mera reklam som ska upp

Tack Linda för länkning


Gäster

Idag ska jag sätta mej och skriva upp alla som vi vill ska komma på bröllopet.
Hur ska inbjudningskort se ut?
Gör man dom själva eller köper man fädrig tryckta?
Vem kan man vända sej till för att få hjälp med sånna?

Nu i veckan som kommer ska jag ringa prästen och spika ett datum...
Sen UT med inbjudningskort eller?

Alla ni som tidigare länkat tusen tack till er, hoppas ni kan tänka er att göra om en ny länkning, självfallet länkar jag tillbaka.

Bröllopstema

Våga förverkliga era drömmar och se till att temat för ert bröllop speglar er personlighet.


Att hitta ett tema till sitt bröllop underlättar mycket i planeringen av bröllopet.

Ett sätt att hitta ett tema är att utgå från vilka intressen man har. Det kan t.ex. vara

  • sport (längdskidåkning, fotboll, golf, ridning)
  • kultur (musik, teater, film, dans, böcker)
  • resor

Ni har kanske tänkt er bröllopsresan till Irland, där ni inte bara kommer att njuta av varandra och den vackra naturen, utan även har tänkt er lite golfspel. Visst skulle det passa med en golfboll som motiv på era trycksaker. Placeringskortet kan vara en golfboll med gästens namn på.

Går bröllopsresan till Hawaii. En försmak på det som komma skall kan vara att ha blomsterkransar som motiv på era trycksaker och blomsterkransar i håret på brud och brudnäbbar. Bord och stolar kan dekoreras med blomstergirlanger och istället för champagne kan man bjuda på en fruktdrink med ett paraply istoppat?

Ni älskar att dansa! Ett motiv på ett dansande par på alla era trycksaker är väl helt rätt då. En danskurs med efterföljande danstävling för bröllopsgästerna skulle kunna vara ett inslag på bröllopsfesten.

Det är populärt att välja färg som tema. En eller flera färger som återkommer på era trycksaker, brudtärnans och brudnäbbarnas klänningar, brudbuketten och övriga blommor. ekbladtema.jpg

En idé för att kunna bestämma temat, kan vara att utgå från platsen där bröllopsfesten kommer att äga rum; hotell, herrgård, lada, vid havet, i fjällen etc.

Andra teman kan t.ex. hämtas från naturen, såsom snäckor, ekblad, stenar etc. Det kan även vara ett etniskt eller religöst tema.

Lycka till med att välja tema, så att ert bröllop blir precis som Ni vill ha det!



Jag vill att mitt tema ska gå i RÖTT MÖRK RÖD  (tror jag) :-p

Förslag

Vad ska man ha på borden?
hur går man tillväga med att planera dekoration?
tips?


Jag

Vill hälsa alla nya läsare hit, och ge er en kort sammanfattning om vad ni hamnat på.
Detta är bloggen som startades för en vecka sen, de går upp på att få mitt drömbröllop.
(som annars aldrig verkar bli av)

Jag hade en tokig dröm om att starta en blogg, en blogg som skulle hjälpa mej få en av mina högsta önskningar i uppfyllelse.
Nämligen gifta mej med Richard.

Min nyfikenhet och beslutsamhet gjorde att jag chansade.
Jag har startat detta  projekt , ett projekt där jag söker företag och privat personer som på något sätt kan hjälpa till.
De blev en hit på bara en vecka har flera tusen besökt bloggen och erbjudanden trillar in ifrån många
Jag är evigt tacksam för detta och tillsammans ska vi lyckas med denna tokiga idé
.


Till alla er som tycker att jag är helt galen och kommit på en tokig grej och vill stödja detta.
Länka gärna till mej eller lägg till denna blogg på bloglovin.




Follow Bröllopsbloggen

Alla länkningar kommer jag självfallet länka tillbaka.


Buketten

Oj de finns så många vackra bilder här på nätet om hur en bukett kan se ut,
jag vill gärna ha en vit och röd så det blir mörka kontraster i är så snyggt..
vad tycker ni?


http://www.smyckalycka.se/files/imagemanagermodule/@random47e3f5c4d72d5/Annas_brudbukett_1.jpghttp://www.solhems.se/res/Standard/brudbukett05.jpghttp://farm4.static.flickr.com/3219/2855704399_7f4c8cd269.jpghttp://www.brollopsguiden.se/community/user_images/gunnel32/brudbukett%20Kallor.jpghttp://bloggbilder.aftonbladet.se/images/12833/img_4695e641dfda5.jpghttp://www.brollopsguiden.se/community/user_images/maria.larsson.heskestoe/15-%20underbar.jpg

Tokig kommentar

Du skom kommenterat att du vill skänka pengar till mitt "ståtliga" bröllop...
Är ingen pompa och ståt jag söker, jag vill bara kunna bli man&hustru.
Jag förstår att denna kommentar är ironisk att du menar negativt men varför ska du tolka att jag vill att sverige ska bekosta mej lyx?
Jag söker inte ett bauta bröllop som ska va störst bäst och synas mest!
Det är inte det som betyder något för mej, jag vill endast föreviga vår kärlek.
Därför startade jag detta projekt att företag och privatpersoner kan hjälpas åt..
ett jätte bra exempel är tjejen bakom bloggen furnish, hon är utbildad florist.
Går du till en blomster affär och pratar bröllopsbukett så lägger dom på 500 bara för att lyssna.
Blommorna i sej är inte det dyra utan binderiet som hon sa till mej!
Alltså hon hjälper mej binda en bukett, dela med sej av sin kunskap så jag får en fin bukett.
och företag får synas i denna blogg  och media om dom sponsrar med tex. ringar, kläder.

Är ni med?

Hur eller hur ska ja försöka inte låta negativa kommentarer ta på mej för jag får mera possitiva och de väger över de hela!
Och  bloggen är en hit, :)

Buketten

Har en av mina blogg favvisar på Furnish har lovat ställa upp och fixa min bukett.
Tusen tack till dej vännen kommer maila dej så vi får spåna på hur den ska se ut
.

Brudklänning

Hej, igår pratade jag med Johanna ifrån bröllopfest om hur vi ska gå tillväga när det börjar dra ihop sej,
Hon sa att eftersom bi bor en bit bort är det lättast om vi kommer allihop och väljer ut det vi vill ha.
Men hur ska man hinna med allt det?
Hon hade lager på över 250 klänningar... SHIT
Är det möjligt att jag ska hinna gå igenom allt på 1 dag? Visserligen är ju inte alla axellösa etc.
Jag vet på ett ungefär hur jag vill att det ska se ut.

Klicka för att se nästa bildKlicka för att se nästa bild

Detta vore väl den ultimata klänningen så snygg.



Måste börja tänka lite på lokaler etc. vad ska man tänka på? alla tips är så välkomna

Vi har bestämt oss för sept/okt bröllop datum vill vi ha på ett roligt datum så ni som vet om vad som hänt ute i världen på vissa datum som kan va kul berätta det så vi kan spika datum och börja planeringen ordentligt så detta drar igång ordentligt.
Och vi verkligen kan börja planera!

(oh shit viktigast av allt gå ner i vikt, nu börjar operation Therese banta)

Telefon samt mail hjälp sökes

Ni som följer min vanliga BLOGG vet att jag har det lite tufft nu med det ena sjukhusbesöket efter det andra.
Så därför söker jag dej som är driftig KAN prata för sej som vill hjälpa mej.
Som tack för att du ställer upp är de självklart med på vårat bröllop
(om du vill) och länkning till dej som har blogg kommer att göras för att lyfta fram att du hjälper till
jag känner att jag behöver fokusera på barnen helt  någon dag men har så fasligt många som hört av sej som vill veta mera som vill att jag ringer.
Tiden till det finns inte och erbjudande är färskvara så måste ringa snabbt...
skriv en kommentar här om du kan tänka dej hjälpa till

Fick åka till sjukan

Med min son igrår kväll därför har det legat på is med skrivandet idag.
ha det toppen

Jag vill bara förtydliga

Jag är ingen människa som är ute efter att snylta på andra, leva efter den lätta vägen.
Jag är bara en i mängden precis som du.
Jag har en underbar familj som jag älskar över allt annat.
En sambo som får mej att le och skratta varje dag, en man som jag vill leva mitt liv med!
Är det något fel i det?
Jag skänker varje månad närmare 200 kr till olika hjälporganisationer i världen för att det finns så mycket skit i den.
Jag vill inte ha svält eller krig, men jag kan inte förändra världen, men jag försöker på de sätt jag kan!
En bidragande faktor till att jag inte sparat pengar till bröllop är just därför för att de pengar jag ev. kunnat spara har jag skänkt för att göra min del i de hela.
Sen så ska jag väl självklart inte skylla allt på det.
Visst, vi har valt att bygga nytt hus som kostade mycket pengar, och som vi betalar massor av lån på.
Men vi vill bo i ett bra område med en bra skola, så de vi håller närmast om hjärtat, ska få en bra uppväxt och en så bra framtid som möjligt; nämligen våra barn.
Vi har satt allt annat i fokus före vår egen kärlek; barnen jobbet, vänner, etc.
Nu tycker jag att det är på tiden att vår tid ska komma, att vår dröm ska uppfyllas.
Om jag lyckas återstår att se, men jag kan inte sitta och se hela livet rulla förbi mig utan att se till vad jag vill allra mest. Och vad jag vill är att bli Richards fru, bli en familj på riktigt om ni förstår vad jag menar.
Så snälla, ni som kommer in hit och dömer mig och anklagar mig för att snylta på systemet: jag gör min beskärda del i det hela, gör du det, eller sitter du bara bakom en skärm och gnäller på andra?
Det är vad jag tror!

Hjälpen från alla er

Hjälp ifrån företag och privat personer kommer in hela tiden.

Jag har mailat lite företag och berättat om våran dröm, endel svarar endel inte.
Idag fick jag mail ifrån Diamant.com där dom ber mej ringa dom för att berätta mera om vad vi tänkt oss
Jag blev super glad och hoppas verkligen på ett samarbete.

Så har jag även haft lite kontakt med Fotografen Emelie Olsson och om det inte krockar med något som hon har uppbokat så ställer hon upp säger hon!
Shit vad glad jag blev!
Kommer få underbar bilder.
Hennes portfolio som hon har är grym, jätte duktig tjej.

Jag kan inte sluta le, varje gång jag går in här och läser allt fint ni skriver och allt ni försöker göra!



Ps. glöm inte följa min blogg via bloglovin .Ds




Vigselringar

                                                                    


Jag älskar ringen i mitten, men den är fasligt dyr! Vem har råd med en sån?
Inte jag i alla fall... vid närmare eftertanke har jag inte råd med någon av dom, men jag skulle vilja att det såg ut ungefär såhär




              7796:-                           12000:-                                   3970:-
Se hela bildenSe hela bildenSe hela bilden

Vill ni veta hur han friade?

Jag skulle igentligen varit flitig idag och ringt runt fixat och donat.
Men har maginfluensa.
Så ja ger er berättelsen om hur han friade istället

LÄS HÄR

Bröllop i mina drömmar

För varje natt som går drömmer jag mej vidare, natt stog jag vid altaret i en så vacker lång vit klänning.
Vi hade byggt ett altare utomhus under en stor ek vid en strand.
De va sensommar ni vet precis när hösten börjat trilla in och alla löv börjat få sin rödgula färg.
De var så vackert jag var så lycklig.
När vi stod där under regnade det blad över oss allt var så vackert.

Ja håller på att bli tokig fått bröllopsnoja.
När jag var liten så var kär & galen mitt favorit program, jag vet att jag hoppades att programmet skulle vara kvar så även jag skulle få tävla mej till mitt bröllop.
Så blev ju inte fallet men hoppas på att få ett helt enastående bröllop ändå!

Tips på fina ringar mottages gärna.
Vi vill ha i vitguld då våra förlovningsringar är det.

Wow

Har kollat på blogglovin och på bloggportalen.
Vilken respons jag har fått. tusen tusen tack.




Jag har under dagen idag mest klurat på hur jag ska gå till väga i vilken ände jag ska börja och kommit fram till datum måste fixas.
ska sätta mej med Richard och prata igenom vad de kan bli för datum måste börja någonstans.
så ska jag ringa runt lite och klura på lokaler? visst vi har ju restaurangen men känns lite halvtråkigt att behöva vara på hemmaplan men visst hittar jag inget billigt allternativ så får det bli där.

Planering

Ja, nu börjar de smälta in och jag börjar förstå att detta kommer att hända de verkar bli av?!
Men nu sitter jag ju här då och har noll koll i vilken ordning börjar jag?
Datum ?

Oj är så spännande med allt detta, men lite skrämmande på samma gång, hur ska jag hinna? vad ska göras och kommer vi verkligen att lyckas...?


Så tips på hur du började med din planering hur lång tid hade du på dej?
ja tycker 2009-09-09 vore jätte kul men det är ju en Onsdag..
Och det är inte långt kvar hinner man planera så snabbt...




Tack för allt stöd

Jag får de bara dröser in mail och tips på hur jag kan få min dröm att gå i uppfyllelse.

Här är några jag vill tacka som länkat till denna blogg och visat sitt stöd.
 
Noterbart
Nexas
Sensuellt
Miranda
supermum
Sabine/kaka
Alexandraochlukasmamma
sarajohanna
Line
kimberly
Tusen tack ni är guld värda.


Så har det även ploppat in lite förslag och erbjudande.

Johanna på bröllopfest.com har mailat mej där hon ber mej kontakta henne för att komma och prova kläder till
både mej och min man samt våra barn...
Johanna du är underbar kommer ringa dej innom kort.

Bloggen Bröllopskoll har skrivit ett litet meddelande att jag har lite hjälp att få där,så du väntar mail innom kort.
TACK


Hello sugar har erbjudit sej fixa cupcakes till bröllopet är så tacksam, maila mej så vi kan prata vidare.
Kossahund har erbjudit sej fotografera, 2 tjejer som går media programmet.
Cheeky kunde ev fixa bröllopsnaglar och har massor med bra tips.
Bimboblondie kunde ev hjälpa till med smink/hår kontakter.
Nathalieydstie   jobbar med som makeup stylist och kan oxå ev hjälpa mej.  
Creyla säger att hon kan bidra med bröllopssmycken TACK TACK    
Marie    Har ev en klänning till låns
SoffiZ kan hjälpa till med smycken m.m
Xtremebeautynails kan fixa naglar om jag tar mej dit
Så fick jag en kontakt ifrån Anonym som erbjöd sin klänning kontakta mej på mail så vi får prata vidare.
[email protected]


Tänk ska detta gå när jag startade bloggen trodde jag aldrig på så stor respons,
på en timma hade jag haft över 100 besökare och nu bara dröser det in folk.

TACK.
Besök gärna min vanliga blogg
HÄR



Mitt första inlägg

Nu börjar förvandligen, är det genomförbart att få mej Therese till en underbar brud?Innan sommarens slut?
Jag har drömt sen jag va liten om ett vackert bröllop med en vacker klänning med släp.
Liveband som spelar, god mat, bra service, familj och vänner samlade.

Du som känner att jag kan bidra med något till detta bröllop
SPEAK UP.
maila mej så kan vi prata vidare.

Du som tycker att Therese vilken helt underbart galen idé skriv i kommentarerna
VISA att denna bloggen detta expriment ska lyckas.

Tillsammans fixar vi det...


(Ideén bakom denna blogg kan du läsa HÄR)

Alla ni som snubblar in här..
För att göra detta möjligt lägg till mej på Bloglovin gör gärna ett inlägg om mej sprid budskapet så kanske vi kan lyckas tillsammans...
TACK
(bloggen kommer genomgå förändringar innom kort, ny stilmall etc)


RSS 2.0