Alkohol

På bröllopet är visst ett omdiskuterat område vissa tycker NEJ andra säger att gifta sej utan låter helskumt.

Jag hade inte tänkt så mycket på det förrän jag va inne och läste så många olika åsiketer om det.
För mej känns det självklart att servera vin till maten till dom som vill eller tänker jag fel?
Sen kan jag väl hålla med om att starksprit så som groggar etc inte hör hemma på bröllopsmiddagen men på festen efter tycker jag absolut att dom som vill ska gå sej en virre eller lite likör eller en drink?

Jag själv dricker väldigt sällan, jag är av den natur att jag tycker inte barn och alkohol går ihop så om vi är bjudna någonstans blir det alltid R som får ta då jag vill köra å "hålla" koll.
Men på mitt bröllop har jag tänkt se mellan fingrarna och ta mej en cider kanske eller 2 (dricker inte vin, öl).

Men då till viner, eftersom ja själv inte dricker det alls vad ska jag tänka på?
Vad går ihop med vad ska det vara vitt till förrätt (havsinspirerad) rött till varmrätt(kött)??
Ska man då duka upp bordet med dubbla vinglas eller dricker man ur samma?


Såhär tycker denna källa:brud&bröllop


Välj rätt vin till maten

Att välja bröllopsmeny brukar inte vara så svårt, vi har ju alla våra favoriträtter, och ofta blir bröllopsmenyn en kombination av brudparets önskningar, fast lite lyxigare än till den vanliga festen.

Att välja vin är kanske inte lika lätt, i alla fall inte om man inte vanligtvis dricker särskilt mycket vin över huvud taget.

Vanligen väljer man vin på det traditionella sättet, rött till kött, och vitt till fisk och skaldjur, och det blir oftast bra, men lägger man ner lite extra tid på att välja rätt vin kan man förhöja smakupplevelsen flera gånger om!

Läs vår lilla vinskola och prova er fram. Var inte rädd att fråga kunniga personer i bekantskapskretsen, och vi lovar att ni kommer att hitta det perfekta vinet till er bröllopsmiddag!


Förrätter

Till fisk passar vita torra till halvtorra vita viner bäst

Gravad eller kallrökt lax kommer bäst till sin rätt med ett lite kryddigt, halvtorrt vin av druvan Riesling från Tyskland eller Alsace.

Till skaldjur passar både halvtorrt och torrt vitt vin

Det festligaste alternativet är givetvis ett torrt mousserande vin, varför inte Champagne!?

Kryddigare skaldjursrätter kommer bäst till sin rätt med ett fylligt torrt vitt vin, medan mildare rätter passar bäst till halvtorra vita viner.

Fruktiga och friska viner av druvan Sauvignon Blanc, och torra, fylliga viner av druvan Chardonnay passar mycket bra till skaldjur.

Serveras löjrom med tillbehör krävs ett vin med mycket smak för att matcha sältan

Vita viner serveras alltid kylda, en temperatur på 12-13 grader brukar vara lagom ,men kolla för säkerhets skull etiketten, på vinets etikett anges oftast vilken temperatur vinet bör ha vid servering.

Lätta kötträtter med t.ex. parmaskinka kommer bäst till sin rätt serverat tillsammans med ett medelfylligt rött vin. Gärna ett Italienskt vin av druvan Sangiovese, eller en medelfyllig Rioja.

Grönsaksrätter kan vara besvärliga eftersom många grönsaker inte gillar vin.

Sparris, tomat, spenat och citron är alla exempel på ingredienser som anses svåra ur vinsynpunkt. För att grönsaker skall passa till vin kan man lägga till sådana ingredienser som passar bra med vin, t.ex. peppar, paprika, svamp, olika kryddörter, selleri och lök.

Nötter och ost passar också bra till grönsaker av olika slag.

Torra vita viner eller roséviner passar bra till sallader.

Kom ihåg att det inte finns några absoluta "regler" på vad som passar till vad.

Tillagningsmetoder och smaksättning avgör i stor utsträckning vilket vin som passar till rätten.

Till kraftiga och kryddstarka rätter med skaldjur eller kyckling kan ett lätt rödvin passa bättre än ett vitt.

Varmrätter

Fiskrätter passar oftast bäst tillsammans med vita viner, och tillagningssätt och fiskslag avgör vinvalet.

Kokt (pocherad) fisk passar bra med ett lätt till medelfylligt, torrt till halvtorrt vin, gärna av druvorna Riesling, Sauvignon Blanc eller Pinot Blanc. Vinet får gärna vara friskt, och ha en lång eftersmak,

Är fisken stekt, halstrad eller grillad krävs ett lite kraftigare vin med mer karaktär, gärna en ekfatslagrad Chardonnay.

Torra Amerikanska viner av druvan Sauvignon Blanc passar också bra, liksom en Chablis.

Är fisken av ett kraftigare slag kan ett lätt rödvin passa mycket bra.

Fågelrätter passar generellt bra både med vita och röda viner.

Kycklingens vita milda kött passar ypperligt ihop med ett smakrikt vitt vin, gärna en halvtorr till torr Sauvignon Blanc, särskilt om kycklingen serveras grillad eller stekt. Även ett mjukt, medelfylligt rödvin passar utmärkt.

Till vildfågel, t.ex vildand eller ripa passar ett torrt och fylligt vitt vin, eller ett medelfylligt till fylligt rödvin.

Kötträtter kan lite snabbt delas in i fyra kategorier; nöt, fläsk, lamm och vilt.

Till nötkött serveras vanligen medelfylliga till fylliga rödvin.

Till t.ex. oxfilé serverar man gärna ett kraftigt medelfylligt till fylligt rödvin med en viss strävhet i smaken. Gärna av den populära druvan Cabernet Sauvignon som ofta ger lite kärva, fruktiga viner av bra kvalitet.

Till lättare rätter med kokt nötkött och till rätter med kalvkött, passar ett lätt till medelfylligt rödvin bättre. Även roséviner och torra vita viner som framhäver det milda fina köttet passar bra till kalv.

Fläskkött har kanske blivit lite bortglömt som riktig festmat på senare tid, vilket är synd då fläskfilé är ett fint kött som förtjänar att lyftas fram på festborden med ett passande vin! Eftersom köttet är relativt ljust får man vara lite försiktig så att inte vinet tar överhanden. Ett medelfylligt, fruktigt rödvin med lång eftersmak passar perfekt, gärna av druvorna Merlot eller Cabernet Sauvignon.

Lammkött passar bra tillsammans med ett lätt rödvin eller ett halvtorrt till torrt vitt vin om det serveras kokt. Till stekt eller grillat lamm passar ett medelfylligt rödvin bäst.

Vilt kräver ett smakrikt, fylligt och gärna lite strävt vin för att kunna matcha de kraftiga smakerna i köttet. Välj gärna en kraftig Rioja eller en Shiraz. Även lite kryddiga viner av Pinot Noir passar bra till vilt.

Desserter

Till efterrätter som innehåller färska frukter och bär serveras med fördel ett sött vitt vin, gärna det fruktiga franska dessertvinet Sauternes. Även söta mousserande vita viner passar bra till frukt- och bärdesserter.

Till glass kan man med fördel bjuda på ett sött vitt vin eller sött starkvin. Ett vitt portvin från Portugal passar också bra.

Till chokladdesserter av olika slag passar den söta och brända smaken av ett Madeiravin utmärkt.

Hoppar man över desserten och går direkt på bröllopstårtan passar ett sött vitt vin bra, gärna mousserande, för att ytterligare höja festkänslan!



Kommentarer
Postat av: Fina!

Vad hade du tänkt för prisklass på vinet?

Jag ÄlSKAR röda viner och ett in som är underbart gott och igen som tycker om rött kommer att glömma vinet på erat bröllop om du serverar en Amarone.

Amarone viner är så hemskt goda.

Lycka till



Fina

Postat av: wojtan

Hej



Du ska duka med två olika vinglas till middagen om både rött och vitt ska serveras!

Jag har ganska god erfarenheter av vin och kan en hel del.

Exakt VAD för mat är det som ska serveras?

Man bör veta helt tydligt för att kunna bestämma vinet!

Hojta gärna till hos mig, så ställer jag gärna upp och hjälper dig med vinvalet!



Kram Wojtan

2009-06-10 @ 13:01:20
URL: http://wojtansblogg.se/wp
Postat av: wojtan

Hej igen



Jag återkommer till dig med lite olika förslag. Förmodligen redan ikväll!



Kram

2009-06-10 @ 14:38:42
URL: http://wojtansblogg.se/wp
Postat av: Karin (Albins mamma)

Jag håller med dig, tycker att det är självklart att man kan ha vin/öl till maten för dom som vill. Och sedan att det kan finnas mera på festen senare, då det kanske inte är några barn kvar den tiden..?

Det blir nog jättebra de där ska du se :)



Ja det är ett jäkla klater. Men nu får jag iallafall pengarna imorgon, 16 dagar för sent :)

2009-06-10 @ 19:11:16
URL: http://albinsmoder.blogg.se/
Postat av: Mikael Harmander

Hej,



Såg att du hittat till min blogg. Självklart har jag några ess i bakfickan. som Fina skriver så beror det ju lite på hur mycket man är beredd att lägga på vinet. Jag var på ett bra bröllop under pingshelgen och då serverades det Jacob's Creek Reserve Shiraz 2004 till huvudrätten, ett vin som jag tror kostar runt 100 kronor. Amarone hade nog inte varit helt fel och ett bra amarone som kostar något under 200 kronor är A Amarone. Går vi upp lite i pris så finns det två viner för dryga 285 kronor som är helt saliga nämligen. Château Bel-Air-Ouÿ 2000 Bordeaux och Le Cupole. Hoppas jag varit lite till hjälp. Ska det serveras ett vitt vin så röstar jag på Georg Breuer Riesling Sauvage för 109 kronor. Hoppas jag varit lite till hjälp.

2009-06-10 @ 21:56:22
URL: http://vingligt.webblogg.se/
Postat av: Tove

På vårt bröllop hade vi gjort i ordning flaskor med etiketten Rött bröllopsvin och Vitt bröllopsvin som vi ställde på bordet. Flaskorna fylldes på under middagen och gästerna bestämde själva hur de ville ha det. Vi hade buffé med både fisk och kött. Sedan fick de som ville ha öl eller alkoholfritt säga ifrån så kom det. Jag tror alla blev nöjda med det.

2009-06-11 @ 16:27:34
Postat av: Sandra

Ta både vitt och rött som står framme hela tiden. Alla har ju olika smak på vin. Jag tex dricker bara vitt :)

2009-06-12 @ 07:43:56
URL: http://sandrajjj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow Bröllopsbloggen
Trackback
RSS 2.0